Cvičiť pred, alebo po raňajkách

Otázka

Asi hodinu pred cvičením pravidelne raňajkujem celozrnné pečivo, rastlinný tuk, zeleninu a bylinkový čaj. Je to v poriadku, alebo si mám dať radšej len ovocie?

Odpoveď

Raňajky dodajú energiu na začiatok dňa a pozitívne ovplyvnia športový výkon. 

Je správne, že pred cvičením raňajkujete. Vhodná je menšia porcia jedla s obsahom sacharidov, kvalitných bielkovín a zeleniny. Ak by ste na raňajky jedli iba čerstvé ovocie, prijali by ste najmä sacharidy a len minimálne množstvo bielkovín a tukov ( v 100 gramoch ovocia sa nachádza asi 0,1 až 2,2 g bielkovín a 0,1 až 1 gram tuku, výnimkou je avokádo a olivy s obsahom tuku 11 až 23g/100g). Nesprávne stravovanie pred športovým výkonom môže znížiť výkon, zhoršiť koordináciu pohybu a spôsobiť svalovú slabosť. Odporúčame, aby ste raňajky obohatili o bielkovinovú potravinu, ako sú napríklad vajcia, šunka s vysokým podielom mäsa, syry, tvaroh, alebo kyslomliečne výrobky. Veľkosť porcie raňajok by však mala zostať zachovaná. O hmotnosť pridanej bielkovinovej potraviny (20-30 g) by ste preto mali zmenšiť porciu pečiva. Keďže spolu s bielkovinovými potravinami prijmete aj tuk, môžete zmenšiť aj obvyklú porciu používaného rastlinného tuku.