Cvičenie na spevnenie

Otázka

Potrebujem špeciálne cviky na spevnenie panvového dna, keď pravidelne cvičím?

Odpoveď

Svaly panvového dna je dôležité udržiavať v dobrej kondícii.

Svaly panvového dna v rôznej miere aktivujú aj iné posilňovacie cvičenia. Najčastejšie tie, ktoré sú zamerané na brucho, pás, sedacie a chrbtové svaly. Pri oslabených svaloch panvového dna sú nevhodné cvičenia spojené s behom, výskokmi a s vysokou záťažou. Na cielené posilnenie svalov panvového dna sú určené Kegelove cviky. Sú to cviky, pri ktorých svaly panvového dna vedome zapojíme a sťahujeme Pri ich precvičovaní pevne stiahnite zvierače k sebe, ako by ste chceli zadržať moč. Svaly sa pohnú smerom dovnútra a nahor. Vydržte 6-10 sekúnd, svaly uvoľnite na  6-10 sekúnd a pokračujte v cvičení. Cvik opakujte 10 krát za sebou. Cvičiť môžete v sede, v stoji aj v ľahu. Opakujete 3 krát denne. Počas cvičenia sú sedacie, brušné a stehenné svaly uvoľnené, nesťahujte ich!
Svaly panvového dna  tvoria základňu brušného valca. Sú oporou pre močovú rúru, močový mechúr, maternicu  a konečník, udržiavajú ich polohu a zaisťujú kontrolu  nad  ich otvormi. Odolávajú zvýšeniu tlaku  v brušnej dutine. Príčinou ich chabnutia je najčastejšie telesná inaktivita, úrazy v oblasti panvy, tehotenstvo a vyšší vek.