Chudnutie a vegetariáni

Ako schudnúť bez mäsa (mlieka a vajec)?

Mnohí vegetariáni a vegáni majú problém s kilami navyše a to aj napriek tomu, že  nejedia mäso a niektorí ani mlieko a vajcia.  Na prvý pohľad  sa preto môže zdať, že vegetariánska či vegánska strava je zdravšia, ľahšia a diétnejšia. Nie vždy je to tak. Dlhoročné skúseností s našimi klientmi vegetariánmi a vegánmi a analýzy ich jedálničkov hovoria o tom, že ich „veggie“ menu je často charakteristické vysokým obsahom sacharidov, potravinami s vysokým glykemickým indexom a nižším obsahom plnohodnotných bielkovín. 

"Našou prácou je nastaviť každému klientovi individuálny jedálniček podľa jeho osobitých potrieb. Pomáhame nielen chudnúť, ale klientov aj učíme, ako ideálne vyskladať plnohodnotné a zdravé vegetariánske či vegánske menu, ktoré vedie k dlhodobému udržaniu štíhlej postavy a zdravia." 

Kde je problém?
Najčastejší dôvod, prečo sa vegetariánom a vegánom nedarí schudnúť, je vysoký denný príjem energie a nevyvážený pomer živín. Zjednodušene povedané - problémom je príliš veľa sacharidov a málo bielkovín.

Viac kalórií
Po vylúčení mäsa, rýb a prípadne aj vajec, mlieka, syrov a všetkých výrobkov, ktoré ich obsahujú, v strave vegetariána automaticky klesá množstvo bielkovín a na ich úkor sa zvýši príjem sacharidov. Keďže sacharidové jedlo s nízkym obsahom bielkovín má nižšiu sýtiacu schopnosť, zasýti len na krátky čas,  zjedia vegetariáni často väčšie porcie jedla alebo sa po jedle dojedajú snackmi. Výsledkom je vyšší príjem energie najmä zo sacharidov. Bielkoviny, na rozdiel od sacharidov, majú sýtiacu schopnosť vysokú. Preto dobre zasýti aj menšia porcia jedla, čo v konečnom dôsledku znamená  aj nižší príjem kalórií. 

Menej bielkovín
Ak je v strave  príliš málo živočíšnych bielkovín môže sa znížiť imunita a zhoršiť zdravie. Dôvodom je deficit esenciálnych aminokyselín, ktoré si telo nedokáže vytvoriť a potrebuje ich prijať zo stravy. Pre dobré zdravie náš organizmus potrebuje pravidelný príjem esenciálnych aminokyselín v dostatočnom množstve a v správnom pomere. Riziko nedostatočného príjmu dôležitých aminokyselín je hlavne u tých vegetariánov alebo vegánov, ktorí nevenujú dostatočnú pozornosť zloženiu svojho jedálnička.

Priveľa sacharidov
Vegetariáni i vegáni zjedia viac sacharidov, hlavne jednoduchých, ako je odporúčané denné množstvo. Tie sa rýchlo rozložia, sú zdrojom ľahko využiteľnej energie a prudko zvyšujú hladinu cukru v krvi. Ak sa v krátkom časovom úseku prijatá energia nespotrebuje, napríklad  na  fyzickú prácu, uloží sa do tukových buniek a človek priberie. Energia z bielkovín sa  uvoľňuje postupne a preto sa aj priebežne  spotrebuje. 

Zníženie metabolizmu 
Udržaniu štíhlosti nepomáha ani pokles bazálneho metabolizmu, O čo sa jedná? Pri dlhodobejšom nedostatočnom príjme bielkovín sa zníži podiel svalovej hmoty, pevnosť, sila svalov a fyzická zdatnosť. Po úbytku svalového tkaniva v organizme klesá aj bazálny metabolizmu čo znamená, že organizmus na  svoje fungovanie, zachovanie  fyziologických funkcií, potrebuje menej energie ako predtým. 

"S vegetariánmi a vegánmi pracujeme radi a úspešne. Vďaka analýze stravovacích návykov odhalíme chyby a pomôžeme pri zostavení nového kvalitného jedálnička. 
Ten pripravujeme pre každého klienta individuálne a tak, aby obsahoval dostatok kvalitných bielkovín a primerané množstvo sacharidov. Uprednostňujeme potraviny s prevahou  komplexných sacharidov a  vyhovujúcim glykemickým indexom.  Dôraz kladieme na správne rozloženie sacharidov v strave v priebehu dňa. Vhodne zvoleným výberom a  kombináciou potravín zároveň zabezpečíme príjem všetkých esenciálnych aminokyselín v správnom pomere. Osobitne navrhujeme aj cvičebný plán. Na mieru šité cvičenie podporuje redukciu tuku v želaných oblastiach,  zvyšuje podiel svalovej hmoty, spevňuje a formuje svaly a zoštíhľuje postavu."

Kvalitný jedálniček a cvičebný plán  radi zostavíme aj pre Vás. Objednajte sa na prvú nezáväznú konzultáciu.

PhDr., Mgr. Katarína Skybová