Potraviny so zníženou sadzbou DPH

Otázka

Myslite si, že výber potravín, ktoré majú mať DPH 10 percent je správny?

Odpoveď

Vzhľadom  na  výživové  štandardy  zdravého stravovania, podľa nášho názoru, je  výber potravín nesprávny. 

Pri porovnaní  vybraných potravín  s potravinovou pyramídou, ktorá  názorne vyjadruje optimálne zastúpenie  potravín a ich  množstvo v racionálnom jedálničku, je jednoznačné, že v zozname  sú  zastúpené najmä  živočíšne potraviny, ako je mäso, ryby, mlieko a maslo. S výnimkou chleba, v zozname nie zahrnutá žiadna iná potravina rastlinného pôvodu.   V zozname chýba nielen ovocie, zelenina, strukoviny, obilniny  a rastlinné tuky, ale aj vajcia, kyslomliečne výrobky a morské ryby. Všetky tieto potraviny majú vysokú nutričnú hodnotu. Sú zdrojom ochranných látok, antioxidantov, vitamínov, fytonutrientov, minerálnych  látok, vlákniny, zdravých  tukov, čím významne prispievajú k ochrane zdravia.  Naopak, vysoký príjem živočíšnych  potravín, na ktoré sa  má vzťahovať znížená  sadzba DPH,  je  z dôvodu  vyššieho obsahu nasýtených  tukov a cholesterolu rizikový. Podporuje rozvoj civilizačných, najmä srdcovocievnych, ochorení. 

Ovocie a zelenina sú  zdrojom ochranných  látok , vitamínov, fytonutrientov, minerálnych  látok   a vlákniny  a významne  podporujú zdravie. Denne  by sme  mali prijať  asi 200 g ramov ovocia   a 400  až 500 gramov  čerstvej zeleniny.

Celozrnné  pekárenské výrobky   sú nutrične hodnotnejšie  ako   výrobky z bielej  múky, sú dobrým zdrojom  zložených sacharidov,  vitamínov skupiny B, minerálnych látok a vláknin.
Majú byť  súčasťou denného jedálnička.
 
Obilniny ( ryža, pohánka, bulgur, ovsené vločky ...) sú dobrým zdrojom  polysacharidov,  rastlinných bielkovín, vitamínov, minerálnych látok a vlákniny. Sú  súčasťou zdravej výživy. 
 
Strukoviny ( hrach,  šošovica, fazuľa, sója...) sú dobrým zdrojom  rastlinných bielkovín, vitamínov, minerálnych látok, fytosterolov a vlákniny. V jedálničku  by sme  ich mali  mať  aspoň  jeden krát  v týždni. 

Kyslomliečne výrobky sú  ľahko  staviteľná potraviny s obsahom kvalitných bielkovín,  vitamínov a minerálnych látok. Obsahujú probiotické baktérie a majú byť súčasťou  denného jedálnička.    

Rastlinné  tuky sú  zdrojom  nenasýtených mastných kyselín  a antioxidantov. 2/3 prijatých tukov by  mali byť rastlinného pôvodu   a len 1/3 živočíšneho.

Vajcia obsahujú  najkvalitnejšie bielkoviny,  vitamíny, minerálne látky,  omega 3 mastné kyseliny, fosfolipidy-lecitín. Sú  súčasťou zdravého jedálnička   a ich príjem má byť pravidelný. 

Morské ryby sú zdrojom  kvalitných bielkovín a významným zdrojom  zdravých tukov, omega 3  a 6 nenasýtených  mastných kyselín, vitamínov  a minerálnych látok. Mali by sme ich uprednostňovať pred sladkovodnými rybami.