Večerať alebo nevečerať pri chudnutí?

"Po piatej už nič nejedz! Nevečeraj, schudneš!“ Dobrá rada nad zlato, ktorú pozná každý. Problém je však v tom, že  je nesprávna  a patrí k mýtom o chudnutí. V redukčnom jedálničku má svoje pevné miesto každé denné jedlo, raňajky, desiata, obed, olovrant a tiež aj večera. 

Prečo večerať
Večerať je prirodzené, sme na to zvyknutí odmalička. Večera zabezpečuje prísun potrebných živín a energie pre telo v záverečnej fáze dňa. Pomáha kontrolovať pocit hladu a sýtosti a je jedinou a najistejšou prevenciou pred vlčím hladom a nočným jedením. Veľmi jednoducho a rýchlo pomôže zbaviť sa zlozvyku konzumovať večerné televízne pochúťky, ako sú napríklad slané oriešky, keksíky a iné dobroty. Večera má i dôležitý spoločenský rozmer. Stretnutie s blízkymi pri kvalitnom jedle, v pohodovej atmosfére, je nenahraditeľné.

Optimálna porcia 
Ak chcete aby  vaše  chudnutie  prebiehalo podľa plánu, večera musí byť v porovnaní s obedom menej výdatná. V závere dňa sú nároky tela na energiu oveľa nižšie ako v  jeho priebehu. Večera by mala preto dodať len 20 percent dennej dávky energie. Diétna večera si zaslúži viac pozornosti, ako iné denné jedlo. Dôležité je najmä jej zloženie  a obsah živín.  Posledné denné jedlo by malo byť ľahko stráviteľné a večerať by sme mali najmenej tri až štyri hodiny pred spánkom. 
Dobrou kontrolou, či sme večerali správne, je ranný hlad. Ak ho ráno po prebudení pociťujete a máte chuť na raňajky, znamená to, že ste sa večer najedli tak akurát. Naopak, ak jesť nepotrebujete, a prvý hlad pocítite až na obed, je to známka toho, že ste jedli príliš neskoro, porcia  bola väčšia, alebo jedlo bolo výdatné.

Ako si správne vybrať 
Vyprážané, sladké či mastné jedlá na večeru nejedzte. Nevhodné sú kornflakesy, prezreté ovocie a šťavy, koláče a sladkosti, alebo slané pekárenské výrobky, pizza, hamburgery, zahustené polievky, prívarky či údeniny. 
Naopak, vhodné sú ľahko stráviteľné mäso a ryby, zeleninové a cestovinové šaláty, zeleninové jedlá, polievky bez zátrepky a závarky. 

Tip
Ľahkú večeru si môžete rýchlo a jednoducho pripraviť napríklad na pare. Varenie na pare je najšetrnejší spôsob prípravy jedla, nevyžaduje použitie tuku a  v potravinách sa vo vysokej miere zachovajú nutrične dôležité látky. Výhodou je aj to, že spolu môžete variť rôzne potraviny a každá z nich si zachová svoju vlastnú chuť. 

Napísala: PhDr., Mgr. Katarína Skybová