Štedrovečerné menu pri zdravotných problémoch

Čaro tradície 
O tom, že  čaro  vianočných sviatkov, vo veľkej miere vytvárajú tradície, sa nedá pochybovať.  Vyvrcholením  je Štedrý deň a Štedrovečerná večera. Ak  však máte zdravotný problém, tradície, ktoré  sa viažu k stravovaniu, radšej nedodržujte.  Vyhnete sa tak zbytočným komplikáciám a zhoršeniu zdravia. 

Pôst
Ak máte cukrovku, srdcovocievne ochorenie, ochorenie žalúdka či žlčníka, alebo užívate lieky, tradíciu striktného pôstu zrušte ako prvú. Hladovanie pre vás nie je vhodné ! Výrazne znižuje hladinu krvného cukru a môže tiež zmeniť účinok  liekov. Najčastejšie ide o zvýšenie účinku užívaných liekov. Môžu sa dostaviť nepríjemné pocity, závrat, bolesť.. .Počas Štedrého  dňa  preto nevynechávajte žiadne denné jedlo!  Jedzte diétnejšie jedlo v menších porciách. Predídete tým aj nárazovému jedeniu a vysokému príjmu jedla na večer,  ktorý môže byť ďalšou z príčin zhoršenia zdravia.    

Vianočné menu
Ak si vyberiete  správne ingrediencie   a zvolíte  vhodnú kuchynskú úpravu, môže byť vaša Štedrá večera tradičná  a zároveň aj zdravá.  S tradičnou kapustnicou, vysmážaným kaprom a majonézovým šalátom však nerátajte!

Cukrovka 
Pri cukrovke  si môžete dopriať vianočnú oplátku s cesnakom. Kapustnicu s hubami bez zásmažky, smotany,  mäsa a údenín, alebo rybiu či šošovicovú polievku so zeleninou. Rybu je vhodné pripraviť na pare, dusiť, alebo upiecť. Ako prílohu zvoľte varené zemiaky a čerstvú, alebo dusenú zeleninu.  Čerstvé ovocie, nesolené a nepražené orechy sú najlepším dezertom.

Vysoký krvný tlak
Pochutnať si môžete na tradičnej oplátke s medom a cesnakom, rybej, šošovicovej, hríbovej polievke, alebo polievke z čerstvej kapusty, bez  zásmažky, mäsa  a údenín. Vhodný je losos, ktorý obsahuje pre srdce prospešné mastné kyseliny, pripravený  na pare, dusený, alebo pečený. Pri príprave zemiakového šalátu nahraďte majonézu bielym jogurtom, alebo olejovo citrónovým dressingom. Suché vianočné pečivo konzumujte len v malom množstve. Vhodné je čerstvé a sušené ovocie a nepražené a neosolené orechy.

Dna
Večeru môžete začať tradičnou oplátkou s medom. Vhodná je kapustnicu s hubami a zemiakmi, bez mäsa a údenín. Namiesto kapra, ktorý v 100 gramoch  obsahuje 55 mg purínov, zvoľte radšej  lososa, ktorý ich obsahuje len 22 mg. Pripravte ho na pare, duste, alebo upečte.  V zemiakovom šaláte vynechajte majonézu, vajcia a zelený hrášok. Pripravte ho s čerstvo uvarenou koreňovou zeleninou a olejovo citrónovou zálievkou. Namiesto kakaových  a čokoládových sladkostí si doprajte čerstvé, alebo sušené ovocie a orechy. Jedzte striedmo, pretože s veľkým množstvom jedla  stúpa aj príjem purínov. 

Ochorenie žlčníka  a pankreasu
Oplátka s medom, ale  bez cesnaku, je správna voľba na začiatok večere. Rovnako ako aj  ľahká rybacia polievka so zeleninou.  Rybu si  môžete vybrať podľa  chuti, dôležité je,  aby  nebola vysmážaná. Zemiakový šalát  pripravte bez majonézy, vajec, hrášku a kukurice. Použite  koreňovú zeleninu, panenský olej a citrón. Suché vianočné pečivo  konzumujte len v malom množstvo. Čerstvé, alebo dusené ovocie a nepražené a nesolené orechy sú vhodným dezertom na záver. 

Napísala: PhDr., Mgr. Katarína Skybová