Smoothie

Nemusí byť vždy nízkokalorické

Smoothie sa pripravujú obvykle zmixovaním celého ovocia a zeleniny s pridaním vody. Zeleninové a ovocno-zeleninové smootie majú o niečo menej kalórií ako ovocné. Závisí vždy od receptu a použitých surovín. Kalorickú hodnotu výrazne zvýšia pridané sladidlá, ovocné džúsy, sušené ovocie, orechy, ovsené vločky, semená, proteínový prášok, čokoláda, tofu, tvaroh, jogurt, obilné a kokosové mlieko. Energetická hodnota smoothie môže byť preto veľmi rozdielna. Jeden pohár môže mať 500 ale aj 3000 kJ (ako výdatný obed). Aj keď energetickú hodnotu smoothie môžeme porovnať s bežným jedlom, neodporúča sa ako náhrada jedného či viacerých hlavných jedál. Dôvodom je nedostatočná nutričná vyváženosť jedla, v porovnaní s tuhou stravou. Smoothie obsahuje hlavne sacharidy, obsah bielkovín a tukov je nízky. Preto aj zasýti na kratšiu dobu.

Správna voľba

Príležitostná konzumácia smoothie jedálniček spestrí, ale jeho každodenná konzumácia nie je správna voľba. Zdravý dospelý človek by nemal uprednostňovať tekutú stravu pred tuhou. Jedným z dôvodov je aj to, že žuvanie tuhej stravy podnecuje reflexné vylučovanie tráviacich štiav a prispieva k dobrému tráveniu a využitiu živín.

Chudnutie

Aj napriek tomu, že smoothie nápoje sa považujú za zdravé a ľahké jedlo, pri chudnutí nemusia byť vždy vhodné. V redukčnej fáze sa uprednostňuje konzumácia celého ovocia a zeleniny. Smoothie ako príležitostný snack či dezert je možné akceptovať v prípade, že výber použitých surovín spĺňa zásady redukčnej diéty. TIP kompliment® • Najzdravšie smoothies si pripravíte doma z kvalitnej čerstvej zeleniny a ovocia s pridaním vody. • Po príprave skonzumujte smoothie čo najskôr, aby sa uchovalo čo najviac vitamínov. • Smoothie nenahrádzajte hlavné jedlo a nekonzumujte ho častejšie ako 1 až 2 krát v týždni. • Výrobky smoothie s dlhou dobou trvanlivosti majú nižšiu nutričnú hodnotu.

 

 

PhDr., Mgr. Katarína Skybová