Keď diéta chutí

S redukčnou diétou sa spájajú predsudky, že diétne jedlo nie je lákavé, jeho vzhľad a chuť sú fádne a neprináša gurmánsky zážitok. A nebodaj, ak prejavíte názor, že vám diétne jedlo chutí, pre okolie sa často stanete prinajmenšom podozrivým až čudným!

Moderná diéta, nové ciele   
Cieľom našej redukčnej diéty nie je zmeniť chuť ľudí smerom k diéte, ale prispôsobiť diétu tak, aby chutila a každé jedlo bolo potešením a príjemným zážitkom. Dôvod je jednoduchý. Ak je diéta chutná a jedlo lákavé, neukončíte ju po niekoľkých dňoch, ale práve naopak, pri diéte zotrváte a  dosiahnete cieľ, ktorý ste si dali. Ďalším plus je fakt, že chutné jedlo, ktoré pekne vonia a lákavo vyzerá, uspokojí váš žalúdok v ďaleko menšom množstve, ako potraviny  bez chuti.  

Vôňa a chuť
Vedeli ste, že keď nám niečo chutí, súvisí to viac s vôňou ako s chuťou? Chuťový a čuchový zmysel je navzájom prepojený. Ak sa oslabí čuch, napríklad pri nádche, jesť nám nechutí nielen kvôli chorobe, ale najmä preto, že vnímanie chuti sa  zníži. Vnímanie chuti až z 80% ovplyvňuje vdychovanie príjemnej vône jedla a asi len 20% vnímania ovplyvňujú chuťové poháriky. Vnímanie chuti je individuálne aj je ovplyvnené osobitými fyziologickými dispozíciami každého z nás, ale aj minulými zážitkami, zaužívanými stravovacími návykmi či kultúrou. Dôležité je však, že chuť sa dá postupne trénovať, kultivovať a meniť. Potvrdzujú to odborné výskumy a tiež aj naši klienti, ktorí svoje chute zmenili diametrálne! Jedlá o ktorých si mysleli, že sa ich nebudú môcť nikdy vzdať, postupne vymenili za  zdravšie, diétnejšia  a ako dnes tvrdia, aj omnoho chutnejšie. Pri cibrení  a zmene chuti významne pomáhajú bylinky, a preto ich našim klientom vždy odporúčame. 

Bylinková diéta 
Bylinky v redukčnej diéte našich klientov majú pevné miesto od začiatku chudnutia. Zlepšujú nielen chuť, ale aj vzhľad jedla. Majú nízku energetickú hodnotu, vysoký obsah vitamínov, minerálnych látok a pre zdravie ďalšie prospešné látok. To však nie sú jediné dôvody ich používania. Bonusom je, že ich aróma robí jedlo chuťovo plnším  a ovplyvňuje pocit sýtosti. Pocit nasýtenia sa dostaví skôr a sýtosť trvá dlhšie. A to je pri diéte veľmi dôležité. Použitie byliniek automaticky znižuje aj spotrebu kuchynskej soli. Pri výraznej chuti sa nežiada už jedlo viac prisáľať. Bylinky majú zázračnú moc. Dokážu bežné jedlo zmeniť na výnimočné a pomáhajú pri chudnutí! 

Čerstvé sú najlepšie 
O tom, že najvyššiu nutričnú hodnotu majú čerstvé bylinky, niet pochýb. Je jedno či sú   priamo zo záhradky, alebo vypestované v kvetináčoch na okne či balkóne. Dôležité je, aby  boli odtrhnuté tesne pred použitím. Pri drobnom nakrájaní sa naplno uvoľní ich aróma.  Mrazené, sušené alebo konzervované sú menej vhodné, pretože v porovnaní s čerstvými bylinkami majú nielen nižšiu nutričnú hodnotu, ale aj zmenenú chuť. Okrem rád a tipov, ako používať bylinky pri príprave jedál, ich odporúčame používať aj pri príprave čajov a osviežujúcich nápojov. 

Molekulárna gastronómia
Molekulárna gastronómia  je moderný vedecký odbor, ktorý študuje a skúma  uvoľňovanie vôni a vnímanie chuti a to, ako mozog interpretuje signály našich zmyslov a vplýva na vnímanie chuti jedla. Vytvára netradičné kombinácie ingrediencií ako sú napríklad jahody a koriander, jahody, zeler a mäta, mrkva a koriandové lístky, pečeň a jazmín  a iné s cieľom dosiahnuť intenzívne kulinárske zážitky. 

 

Napísala: PhDr., Mgr. Katarína Skybová