Jesenná chuť na chudnutie

Ako sa menia naše chute
Zmena vonkajšej teploty a striedanie ročných období vplýva na našu náladu a mení aj osobné chute. V chladnejšom jesennom počasí je organizmus nútený zvýšiť  tvorbu tepla, a to je dôvod, prečo máme chuť na teplé a kalorickejšie jedlá aj nápoje. A tak je prirodzené, že na jeseň uprednostníme varenú stravu pred zeleninovými šalátmi a horúce nápoje pred studenými. K typickým jesenným jedlám patria lokše, ale aj husacia a kačacia pečienka. Dobre padne aj horúci čaj s medom, varená čokoláda alebo káva so šľahačkou. V uliciach väčšiny európskych miest rozvoniava kukurica, pečené zemiaky a gaštany, horúci grog a varené víno nás lákajú  najmä pri sychravom počasí.

Ideálny čas
Aj napriek týmto okolnostiam je jeseň ideálnym obdobím na redukciu hmotnosti, a to najmä vďaka miernemu a pomerne stálemu počasiu. Čo vyhovuje  najmä ľuďom s vyšším krvným tlakom. Jeseň je vhodným obdobím na redukciu aj pre alergikov, keďže sa v ovzduší nachádza menej alergénov. Začať chudnúť môžu všetci, ktorí potrebujú zredukovať väčší počet kilogramov a do letných mesiacov znížiť svoju hmotnosť bez stresu.

Kalórie a energia 
Náš organizmus je nastavený tak, že energiu získava najmä z potravín bohatých na sacharidy a tuky. Najrýchlejším zdrojom energie sú sacharidové potraviny, napríklad biely chlieb a pekárenské výrobky, obilné vločky, corn flakes,  ryža, zemiaky, cestoviny, ovocné a zeleninové šťavy, sladkosti, kompóty, sušené a kandizované ovocie, džemy, cukor, med a iné. 
Sacharidové potraviny s vysokým  obsahom jednoduchých cukrov poskytujú telu energiu takmer okamžite. Z potravín s vyšším obsahom polysacharidov (zložených cukrov) sa energia uvoľňuje pomalšie, a preto by v strave  mali polysacharidy tvoriť až 90 percent  prijatých sacharidov. 
Zo všetkých živín majú najviac energie tuky. Jeden gram poskytuje 38 kJ. Tuky zvyšujú senzorické vlastnosti jedla, čo znamená, že potraviny a jedlá s vyšším obsahom tuku sú chutnejšie, a preto sú aj také obľúbené. Až 64 percent skonzumovaných tukov prijmeme v skrytej forme. Skryté tuky sa nachádzajú v potravinách, kde by sme ich na prvý pohľad nečakali v takom veľkom množstve. Sú to napríklad sušienky, koláče, zákusky, pudingy, čokoláda, syry, nátierky, mliečne nápoje, párky, paštéty, diétne salámy, instantné jedlá, omáčky  a iné. 
Pre tradičnú slovenskú kuchyňu je charakteristický vyšší obsah tukov, a to hlavne živočíšnych tukov. Zdrojom veľkého množstva energie sú  aj alkoholické nápoje, najmä likéry a destiláty.    

Začnite teraz
Tajomstvo štíhlosti je v striedmej konzumácii zdravej, výživovo hodnotnej a chutnej stravy. Toto pravidlo platí aj počas  chladných mesiacov. Skúste odolať jesenným nástrahám a zistite na vlastnej koži, že jeseň je skutočne veľmi príjemným obdobím na chudnutie a redukciu nadbytočných kilogramov.

Napísala: PhDr., Mgr. Katarína Skybová